U svetu u kome se muškarci i dalje prečesto drže sigurne stilske zone, Timoti Šalame (Timothée Chalamet) predstavlja svojevrsnu revoluciju. Njegov stil briše granice roda, epohe i očekivanog, a nakit koji nosi nije dodatak već stav, emocija, izjava.
Muški nakit oduvek je tu
Još u praistoriji muškarci su nosili ukrase napravljene od školjki, kamena i kostiju. Ti amuleti su imali funkciju da umilostive bogove, odbiju zle duhove, vlasnika zaštite u borbi ili naprosto pokažu njegov status. Ali onog trenutka kada su počeli da se izrađuju s određenim kvalitetom kako bi bili vidljivi na onom ko ih nosi, oni su postali nakit.
Tokom renesanse aristokrate u Evropi iskazivali su svoju moć nizovima bisera, broševima, dragocenim ukrasima za šešir i kamejama (franc. camée – umetnički predmet, minijaturni rezbareni reljef od dragog ili poludragog kamena, a najčešće od školjke, ahata, oniksa ili korala). Zanimljivo je da su u ovoj eri biserne ogrlice kod muškaraca bile zastupljenije nego kod žena i predstavljale su znak vrhunskog statusa, stila i otvorenosti prema novim modnim tokovima.
Kroz vekove je nakit među muškarcima postajao sve ređi, ali nikada nije potpuno nestao. Od verskog nakita (brojanica) do onog kojim se kite pank, rok i hip-hop ikone, svaki komad kao da objavljuje “ko je i čime se ponosi” njegov vlasnik.
Međutim, malo je onih koji su uspeli da luksuzan i sofisticiran nakit uvrste u svoj stajling, da on postane deo njihove svakodnevice i to na krajnje nenametljiv i prirodan način.
Timoti Šalame, hrabrost da se nosi nakit
Dok se većina Timotijevih savremenika drži proverenog koda – crni smoking, beli sako, sat koji viri ispod manžetne, Šalame na crveni tepih izlazi kao da stiže s druge planete. Planete na kojoj je stil pitanje ličnog osećaja, a ne odobravanja okoline, još manje podilaženja normama i nepisanim pravilima. Detalji su tu da naglase neustrašivost i da sa malo prikažu mnogo: prefinjenost i eleganciju u jednom potezu.

Ovaj 29-godišnji glumac francusko-američkih korena van ekrana je pažnju na sebe skrenuo hrabrim modnim odabirima, koje je neizostavno zaokruživao zanimljivim nakitom. Znalci i ljubitelji nakita ove detalje su primećivali još od njegovih prvih javnih nastupa, kada su tek blago akcentovali izgled. Ubrzo se na njegovim rukama pojavljuju narukvice poznatih ali i manje poznatih dizajnera i brendova (koje budu rasprodate istog trenutka), te ogrlice i lančići, a potom vintidž broševi, biseri i masivno prstenje vrhunskih brendova. I mladi glumac postaje ne samo stilska vest već predvodnik generacije muškaraca koji vole nakit i umeju da ga nose. Bez ustručavanja i bez potrebe da objasne.
Nakitom pomera granica
Da budemo precizniji, Šalame nije pomerio granice, on ih je izbrisao.

Za jedno od prvih pojavljivanja na crvenom tepihu mladi glumac je sa osmehom i u svom maniru odbio klasičan muški svečani stajling. Umesto u smokingu, pojavio se u mornarsko plavom satenskom kompletu izrađenom od recikliranog najlona, koji potpisuje modna kuća Prada. Detalj koji je promenio ton cele kombinacije?
Na malom, ukrasnom džepu jakne blistao je omaž vrhunskoj eleganciji – vintage Cartier Tradition broš iz 1955. godine. Napravljen je od 18-karatnog belog zlata i platine, sa dijamantima i rubinima raspoređenim u gotovo grafičkoj harmoniji kada je reč o bojama i geometrijskim oblicima.
U ovom stajlingu broš je u prvom planu, ali nikako nije samo nakit koji je zaokružio celinu. On je izjava. Znak da muška elegancija ne mora i nema potrebe da se svodi na kragnu i leptir mašnu, već da s lakoćom može da se izrazi kroz umetnički komad nakita bezvremenog sjaja.
Dune ogrlica
Na londonskoj premijeri filma Dina – drugi deo, Timoti Šalame nije nosio samo ogrlicu brenda Cartier – nosio je autorsko delo, bukvalno. Ekskluzivno kreirana po ideji mladog glumca, ova ogrlica je drugi unikatni komad koji je renomirana francuska kuća osmislila za njega.
Naime, Timoti je Mari Lor Sere (Marie-Laure Cérède), kreativnoj direktorki nakita i časovničarstva kuće, izložio svoju inspiraciju, estetiku filma Dina, arhivske reference i ekskluzivne filmske kadrove. Na osnovu svega toga nastalo je remek-delo za koje Mari-Lor kaže: “Ovo umetničko delo prenosi nas na mesto gde vladaju kontrast i ekstremi. Drago kamenje je u živim, suprotstavljenim bojama: blistavožuti i vatrenonarandžasti dijamanti evociraju na neumoljivo pustinjsko sunce, hladni plavi safiri probijaju pejzaž poput oaza a duboko crni oniks nagoveštava tajne pustinje. Ovaj univerzum je misteriozan, spontan i na kraju – uravnotežen”.
U ogrlicu je ugrađeno više od 900 dragih i poludragih kamenova, raspoređenih oko modularne strukture – što podrazumeva da je sastavljena iz više samostalnih, ali međusobno povezanih delova. Neke površine su prekrivene dijamantima u toplim nijansama žute, narandžaste, bele i braon; pojedini dijamanti su ugrađeni naopako, šiljkom nagore. Ovakvi obrnuti dijamanti nisu tu zbog estetike već da stvore reljefnu, hrapavu teksturu koja podseća na pesak i stene, glavni pejzaž u filmu Dina. S druge strane tu su safiri i spineli (plavi kristali koji liče na safire ali imaju sopstvenu strukturu i sjaj). Njihove duboke nijanse, intenzivne, gotovo nadrealne podsećaju na oči Fremena – naroda pustinje.

“Od usijanih dijamanata do plavih safira – boje su namerno suprotstavljene, jer svet Dine u kom se kreće ova ogrlica nije jednostavan. On je kontrastan, spontan – i u svojoj srži savršeno izbalansiran”, objašnjava Mari Lor.
Glumac je prijatelj kuće Cartier, što podrazumeva da nema nikakav obavezujući ugovor, već privilegiju izbora nakita za sve prilike. Timoti nepogrešivo bira prstenje brenda za praktično svako pojavljivanje na crvenom tepihu ali i ostali nakit, pri čemu se posebno ističe prepoznatljiv simbol kuće – panter. Naravno, satovi brenda Cartier neizostavni su pri odabiru aksesoara, od kojih je u poslednje vreme nosio: Ballon Bleu de Cartier, vintage Cartier mini Baignoire i jedan od najnovijih modela Cartier Tank à Guichets.
Poznati magazini Esquire, Vogue, GQ, koji je Timotija Šalamea tri puta zaredom proglasio muškarcem sa najboljim stilom, zatim Grazia, Vulture, pa čak i Evening Standard, svi oni se slažu u jednom, što bi se moglo sublimirati u sledećoj rečenici: Timoti se ne boji da oko vrata nosi gotski lanac, dijamantsko prstenje, upečatljive broševe, niti ogrlicu koja se ističe iznad besprekorno ukrojenog sakoa. Kontrast meke dekadencije i sirove muževnosti stavlja ga u prostor gde moda i stil postaju igra za hrabre, a ne kostim za igru na sigurno.
Ovaj zaključak ima smisla ukoliko obratimo pažnju na uloge koje bira i način na koji ih tumači. Uvek svoj, autentičan i na nivou zadatka. Kakav je u stilskom izražaju van ekrana, takav je i u pristupu likovima koje tumači, a koji postaju nezaboravni.
Glumačka biografija bez presedana
Još od uloge Elija u filmu Call Me by Your Name, kojom je u 21. godini postao jedan od najmlađih kandidata za Oskara za glavnu mušku ulogu, Timoti Šalame je pokazao da nije samo estetska pojava već generacijski talenat. U ostvarenjima s početka karijere Lady Bird, Beautiful Boy i Little Women, prikazao je raspon i dubinu, dok je u velikim produkcijama poput Dine dokazao da može da iznese blockbuster a da ne izgubi svoju senzibilnost. U jednom od poslednjih ostvarenja, gde tumači lik Boba Dilana, kritičari su mu i pre prikazivanja filma predvideli kultni status. U njegovom pristupu liku nema govora o imitaciji, to je potpuno prirodno stapanje s ulogom – baš onako kako to čini stapajući svoj stil s komadom nakita.

Šalame nije samo muškarac koji nosi ogrlice, broševe i prstenje. On nosi vreme s idejom, stavom i strašću. I pokazuje da stil, kao i umetnost, nije pitanje roda – već autentičnosti.
Dok njegova glumačka karijera tek ulazi u najplodniju fazu, u modnom smislu već sada postavlja nove granice sa neobjašnjivom lakoćom.
Njegov pristup je ličan, eklektičan i nadasve hrabar – transformiše mušku modu ne da bi izazvao već da bi oslobodio. I to je najvažnija poruka koju šalje sa svakim komadom nakita na reveru, vratu ili rukama. Ali ostaje pitanje: da li bi svaki muškarac mogao da ponese iste komade? I možda još važnije: da li bi se usudio?
Timoti Šalame je redefinisao način na koji posmatramo muški nakit, ne kao estetski kuriozitet, već kao produžetak identiteta i ljubavi prema umetnosti u formi vrhunskog juvelirstva. On nije inspiracija zato što se usuđuje da nosi nakit, već što kroz njega izražava autentičnost, ranjivost i snagu. U vremenu koje od muškaraca često očekuje distancu i uniformnost, Timoti bira blistavost, značenje i sopstveni izraz. I time sasvim nenametljivo menja pravila igre.
Foto: Profimedia