Uprkos dva i po veka ispisivanja časovničarske istorije, Vacheron Constantin je danas predvodnik novih trendova u visokom časovničarstvu
piše: Leopold Botteri
„Ženevski pečat je zastareo i pravilnik po kome se dodeljuje pothitno treba menjati.“ Bez imalo zadrške jasno nam je na pitanje o svrsi Ženevskog pečata, čija su pravila zaista već pomalo zastarela, odgovorio Huan Karlos Tores za ručkom koji je priredio za grupu novinara u trpezariji koja se nalazi neposredno pored njegove kancelarije na poslednjem spratu novog zdanja Vacheron Constantina u Plan Le Uatu, u poslovnoj zoni smeštenoj u neposrednoj blizini Ženeve.
BORBA SA SUSEDIMA
Tako jasan odgovor očekivali bismo od CEO-a nekog novijeg brenda koji se poslužio mogućnošću dobijanja Ženevskog pečata da promoviše svoj brend, a ne od čoveka koji je na čelu manufakture koja ima neprekinutu tradiciju proizvodnje satova dugu 255 godina. Tores je, međutim, bio jasan. Pečat treba menjati i prilagoditi savremenim mogućnostima časovničarske industrije.
Nimalo opterećen godinama koje Vacheron Constantin ima, a na temeljima tako duge tradicije, Huan Karlos Tores koga zaposleni vrlo intimno zovu Čarli, gradi brend koji ima sve preduslove za borbu sa svojim susedom Patekom Philippeom. Nije slučajno da su Patek, Vacheron i Rolex u Plan Le Uatu smešteni tek stotinak metara jedan od drugog. Iako to čelni ljudi Richemont grupe verovatno nikada neće priznati, Vacheron Constantin je njihov takmac za borbu protiv prestižnog Patek Philippea. Patek je mnogim švajcarskim brendovima svetionik, ali retki su oni poput Vacherona koji su rame uz rame s njim. A Huan Karlos Tores je pravi čovek za tu trku.
Brend je preuzeo pre pet godina posle dugogodišnje karijere u Vacheron Constantinu i nastavio je da gradi priču o uspehu. Dva i po veka neprekinute časovničarske istorije upravo su neverovatno vrelo mogućnosti za brend koji se, kao i mnogi drugi švajcarski brendovi pomalo pogubio krajem dvadesetog veka, ali pod palicom Richemont grupe poslednjih petnaestak godina doživljava pravi preporod.
ELEGANTNI SATOVI
Prvi zadatak u obnovi brenda bio je povratak na tron najznačajnijeg proizvođača elegantnih satova. Iako danas Vacheron ima nekoliko uspešnih kolekcija, među kojima je i sportski Oversease, klasični, elegantni satovi prva su asocijacija na ovaj brend. I upravo oni, potvrdio nam je Huan Karlos Tores, čine glavnu snagu ovog brenda i na njih će se i u budućnosti oslanjati.
Ručak koji nam je priredio Tores bio je samo deo opsežne posete ovoj čudesnoj manufakturi koja se sastojala od posete sedištu firme koje je samo po sebi čudo savremene arhitekture, posete njihovom pogonu u Vale de Žu i razgledanja svojevrsnog muzeja Vacheron Constantina smeštenog uz njihov prvi butik na Quai de L’ileu, jednoj od najpoznatijih časovničarskih adresa na svetu.
Pošto sam poslednjih godinu-dve s kolegama razgledao pogone Cartiera, Breitlinga, Audemars Pigueta, Piageta, Glashuettea i mnogih drugih brendova, vrlo me je teško iznenaditi savremenim mašinama, najnovijim metodama rezanja materijala i tehničkim dostignućima koja satove danas čine sve preciznijim i kvalitetnijim. Vacheron Constantin u svojim pogonima naravno sve to ima, ali njegova snaga nije u najboljoj tehnici već u duhu brenda.
Iako se brend godinama oslanjao na spoljne dobavljače mehanizama, danas, kao i svi vodeći brendovi unutar Richemont grupacije, radi na svojim potpuno unutar kuće razvijenim i proizvedenim mehanizmima.
Neki od njih već su predstavljeni, a narednih godina, naročito pošto bude dovršen novi pogon za proizvodnju delova u Vale de Žu, biće predstavljeni i oni nešto komplikovaniji. Najnestrpljivije iščekivan je naravno hronograf koji u Vacheronu nikako ne žele da predstave pre nego što budu 200 posto sigurni da je ono što imaju u rukama prava stvar.
VELIKI BREND
Vacheron Constantin spada u velike brendove, a oni u suštini stvari ne vole da rizikuju i nisu spremni da se bave izuzetno malim serijama, a naročito ne unikatnim primercima. Ta je tržišna niša rezervisana za male, nezavisne časovničare koji u svojim radionicama, daleko od očiju javnosti prave jedinstvene primerke.
Huan Karlos Tores je i po tome drugačiji od ostalih. Shvativši da je Vacheron brend s izrazitom osobenošću i mogućnošću da privuče najekstravagantnije kupce i kolekcionare, pokrenuo je posebno odeljenje u okviru kompanije koje će se baviti samo specijalnim zahtevima kupaca. Za to je angažovao Dominika Bernaza, čoveka s reputacijom jednog od najvećih znalaca u časovničarskoj industriji. Iako je na početku karijere radio upravo u Vacheron Constaninu, Bernaz je prešao u Patek Philippe, a zatim je sa Osvaldom Patricijem vodio čuveni Antiquorum, da bi se potom opet vratio u Vacheron Constantin gde je danas na čelu ovog odeljenja.
A s Bernazom smo razgovarali uz desert s obzirom na to da je Huana Karlosa u susednoj prostoriji čekala grupa američkih kolekcionara koji su bili spremni da potroše milione švajcarskih franaka za najskuplje Vacheronove modele, a takvi se kupci ne ostavljaju da predugo čekaju, pogotovo ne zbog grupice novinara. Bernaz, međutim, nije bio ništa manje interesantan sagovornik od svog šefa kome direktno odgovara za odeljenje na čijem je čelu. Štaviše, nakon što pojedini kupac naruči određeni sat, jedino Huan Karlos Tores na Bernazov predlog ima pravo da odluči da li će se taj sat proizvesti.
ŽELJE KLIJENATA
O čemu je reč? Pokrenuto je, dakle, čitavo jedno odeljenje unutar kuće kome je zadatak da prima neuobičajene porudžbine klijenata. Satovi napravljeni specijalno po narudžbini nisu nikako novost u svetu satova. Najpoznatiji među njima svakako je Breguetov časovnik napravljen za Mariju Antoanetu, a ništa manje interesantan je Vacheronov sat napravljen za Kralja Fuada I koji je preprodat na aukciji održanoj 2005. za čak 3,3 miliona švajcarskih franaka.
Na toj tradiciji u Vacheronu je dakle formirano novo odeljenje čiji je zadatak da kreira sat po želji klijenta. Jedini preduslov je da sat ima DNA Vacheron Constantina, jer ma kako jedinstven bio, sat će u završnici ipak biti Vacheron Constantin.
Kancelarija Dominika Bernaza smeštena je u najvažnijem Vacheronovom butiku u centru Ženeve i baš svaki kupac koji želi unikatni sat prvo će razgovarati s njim. Pošto kupac izloži svoju želju, Bernaz će mu kovertirati cenu i ako je kupac prihvati, pokreće se proces proizvodnje unikatnog sata. Najjeftiniji je naravno samo face lifting postojećih modela, a on najčešće uključuje personalizovanje brojčanika ili kaiša.
DRUGI NIVO
Drugi nivo personalizacije je dodavanje pojedinih funkcija postojećim modelima što pak u nekim slučajevima znači kreiranje potpuno novog mehanizma što podrazumeva i kreiranje potpuno novog kućišta, a to su projekti kakvi mogu koštati po nekoliko miliona švajcarskih franaka i rok njihove izrade je neodređen.
Kupci su, kaže nam Bernaz, toga svesni, a na pitanje zbog čega bi neko želeo da baš od Vacherona naruči unikatni primerak i zaobiđe nezavisne časovničare koji katkad rade zaista čudesne primerke, on spremno odgovara:
„Svaki sat koji Vacheron Constantin proizvede bez obzira da li je reč o unikatu ili serijskom modelu, može se ponovo proizvesti, a što je najvažnije, moći će uvek da se servisira i za njega proizvedu delovi. To je naša snaga.“
Dodali bismo, samo jedna od njih, jer Vacheron Constantin je izuzetan brend, izuzetne istorije i sasvim sigurno jedan od onih koji će se u bliskoj budućnosti s Patek Philippeom, Audemars Piguetom i još šačicom drugih boriti za mesto na vrhu.
Huan Karlos Tores o:
…uticaju ekonomske krize na razvoj industrije satova.
Mislim da je vreme stihijske i impulsivne kupovine iza nas. Ljudi će se vratiti proizvodu i vrednostima koje on predstavlja. Ne mislim samo na finansijsku vrednost sata već na njegov kvalitet i trud uložen u njegovo nastajanje.
…o broju satova koje proizvodi Vacheron Constantin.
Trenutno proizvodimo oko 17.000 satova, od kojih je samo pet posto kvarcnih, što znači da se prilično vremena troši na sastavljanje mehaničkih satova. Polako ćemo povećavati proizvodnju, ali to će zavisiti od kontrole kvaliteta. Ako to bude značilo da ćemo nastaviti da proizvodimo 17.000 satova godišnje, onda će biti tako. Ni u kom slučaju nećemo povećavati proizvodnju na štetu kontrole i zadržavanja kvaliteta.
…o Vacheron Constantinovom hronografu koji je u procesu razvoja.
Ne bih želeo da iznosim detalje, ali moraćete pričekati još neko vreme. Dotad ćemo nastaviti da koristimo Lemanijin ebauche, što je izvanredan mehanizam. Taj proces traje vrlo dugo budući da imamo ograničenu ekipu izvanredno sposobnih časovničara i inženjera koji simultano rade na razvoju različitih kalibara. Bilo ko može brzo izraditi mehanizam, ali ako ozbiljno razmišljate o njegovoj pouzdanosti i trajnosti, onda za to treba vremena.
…o korišćenju komponenti proizvedenih kod spoljnih dobavljača.
Mi smo manufaktura mehanizama i još uvek naručujemo komponente od spoljnih specijalista. Ako imamo dobavljače koji imaju iskustvo i znanje u izradi određenih komponenti, koje su isprobane i testirane, pa su prošle naše kriterijume kvaliteta, ne vidim zbog čega bismo se stideli da kupujemo od njih. Ponosni smo što imamo neke od najboljih časovničara, koji su sposobni da sastave i regulišu naše satove i to je najvažnije! Možete vi napraviti sve komponente u kući, i onda imati katastrofalnu doradu i regulaciju, koja je onda svrha svega?
…o novim tržištima.
Azija je trenutno industrijski pokretač, a Vacheron Constantin je prvi časovničarski brend u Kini. Naša tradicionalna tržišta, poput Italije, Francuske, Nemačke i Švajcarske se isto tako dobro drže. Kako bilo, ne želimo da zavisimo samo od jednog tržišta, pa se i naši proizvodi ne odnose samo na jedno tržište. Širimo se i na nova tržišta poput Indije i Brazila, ali uprkos širenju, nastojimo da zadržimo balans.
…o korišćenju silicijuma u časovničarstvu.
Naravno da istražujemo i testiramo, ali pre svega želimo da budemo sigurni da novi materijali mogu izdržati test vremena. Obavezali smo se da možemo popraviti sve satove VC-a, napravljene od 1755. godine, i to mora biti isto tako i za dvadeset godina, i zato smo vrlo oprezni pri izboru materijala koji moraju biti pouzdani, dugotrajni i zamenljivi.
… o tome gde vidi Vacheron Constantin za dvadeset godina.
Mi imamo poseban imidž i želimo da nas naši klijenti i dalje cene zbog kvaliteta i značenja.
…o tome koje su Vacheron Constantinove slabe tačke.
Trebalo bi da imamo veću ponudu u oblasti srednjih i visokih komplikacija. Mislim i da bi trebalo jačati svest o našem brendu kao izuzetno značajnom u oblasti visokog časovničarstva.