Otvaranjem najnovije radionice za retke veštine, Jaeger-LeCoultre je obeležio osamdeset peti rođendan legendarnog modela.
Piše Mila Bulimbašić
U Jaegeru ne miruju – bio bi najkraći opis događaja u jednoj od najuglednijih švajcarskih časovničarskih manufaktura, koju smo poslednji put posetili za njen sto osamdeseti rođendan. Kako i ne bi, kad su u svojoj bogatoj istoriji skupili godišnjica koliko ti srce želi. Zato nije bilo nimalo čudno što smo ovog proleća dobili pozivnicu od Natali Le Ren, s jednostavnim JLC-ovim logom i svim novinarima omiljenim savetom „Save the date“.
Retki zanati
Sačuvala sam datum pa sam krajem aprila otišla u još jednu posetu u Vale de Žu, ovog puta u mestašce Le Santje, gde je Jaeger-LeCoultre upravo za osamdeset peti rođendan legendarnog modela Reverso otvorio novu radionicu Metiers rares (Retki zanati). JLC je tako pod istim krovom najzad objedinio sve veštine po kojima je ova manufaktura poznata: enajmeliranje, graviranje, ukrašavanje dijamantima i tehnika guilloché.
U ogromnoj prostoriji, kroz koju nas je provela ljubazna Marina Grin, smešteno je tridesetak majstora ovih veština, odvojenih samo staklom, kako bi imali što više za rad neophodne svetlosti. Iz starih radionica su donete samo drvene klupe i alati bez kojih se ne bi moglo, ali i tri u potpunosti obnovljene stare mašine za guilloché ukrašavanje, koje originalno potiču još spočetka dvadesetog veka. Na jednoj od njih oprobala sam se i sama, pokušavajući da ukrasim brojčanik. Posle izvesnog vremena uspela sam da ga ukrasim, istovremeno shvativši koliko je težak posao ovih majstora, koliko mora biti mira i preciznosti u njihovima rukama. Ukratko, posao koji teško da mogu obavljati novinari.
U velikoj radionici moralo se naći mesta i za velike ormare prepune alata koji se isto tako nisu mnogo promenili tokom vekova, posebno kada je reč o ovim veštinama. Majstori sada mogu da jedni drugima dodaju alate koji su im potrebni za rad i da ih razmenjuju.
Kamera u lupi
Ono što me je posebno oduševilo u ovoj manufakturi je posvećenost radu, koja je postavljena iznad svega; u toj meri da su i dizajneri novog prostora prilično razmišljali o mogućnosti da novinari i fotografi (koji često obilaze JLC) vide sve šta se događa, a da ipak ne zaviruju majstorima neprestano iznad glave.
Više u časopisu Satovi i nakit broj 19, godina IX, leto 2016.