I to se dogodilo! Nakon mnogobrojnih najava Sjedinjene Američke Države su Švajcarskoj i zvanično uvele carine od čak 39 odsto, najviše među razvijenim zemljama. Prema očekivanjima, najveći udar podneće industrija časovničarstva koja je decenijama plasirala svoje proizvode na tržište preko Atlantika! Prve posledice već se osećaju…
Najnovija vest koja nam dolazi iz Amerike pokazuje da je tokove novca i kapitala retko moguće odvojiti od visoke politike. To potvrđuje i kontroverzna odluka aktuelne američke administracije koja je uvela tarife od čak 39 procenata na robu iz Švajcarske, što bi moglo da ima razorne posledice za poznate časovničarske brendove.
Zašto je Švajcarskoj nametnuta carina od 39%?
Iz ugla američkog predsednika, kontroverznog Donalda Trampa (Donald Trump) SAD su sa Švajcarskom imale trgovinski deficit od 48 milijardi dolara, što je, po njegovim rečima, dokaz da švajcarske firme iskorišćavaju Sjedinjene Američke Države.
Zbog evidentnog ekonomskog disbalansa administracija u Vašingtonu uvela je carine od čak 39 procenata, što je značajno više nego zemljama Evropske unije (15%), ali i za 31 procenat više od tarife prvobitno predviđene početkom aprila.

Sa stopom od gotovo četrdeset procenata ova carina je najviša među razvijenim zemljama i mogla bi naneti veliku štetu Švajcarskoj, pogotovo ako se u obzir uzme da je oko 18 posto švajcarskog izvoza prošle godine otišlo upravo preko Atlantika.
Ima li Švajcarska odgovor na visoke carine?
Pomenuta odluka koja stiže iz kabineta Donalda Trampa nije doneta preko noći, pa švajcarske kompanije aktivno traže alternativna tržišta za svoje skupe, ručno rađene satove. Međutim, to nije jednostavan zadatak… Za sada niz kompanija praktikuje pauziranje s porudžbinama, ali to svakako ne može da predstavlja rešenje na duže staze.
Da je horološki sektor u velikom problemu, egzaktno pokazuje i matematika. Naime, Swiss Made proizvođači godišnje u SAD izvezu luksuznih satova u vrednosti oko 4,7 milijardi evra; američko tržište im je najvažnije, pokriva čak 16,8 odsto njihovog izvoza.
Švajcarska industrija satova, koja je tokom prošle godine prema procenama analitičara izvezla robu vrednu oko 28,5 milijardi evra, već ima dovoljno problema zbog pada globalne potražnje i jakog švajcarskog franka koji je smanjio zaradu većine brendova. Nove američke carine dodatno su pogoršale situaciju…
Vodeće grupacije, poput Richmonda i Swatch grupe, nadaju se da će u najskorijem periodu doći do kompromisnog rešenja, koje bi olakšalo izvoz proizvoda sa Swiss Made oznakom u Ameriku.
Pravi test sledi ove, po svemu sudeći turbulentne jeseni, kao i u vreme praznične sezone. Naime, industrija satova tradicionalno se odmara tokom jula i avgusta, ali se ponovo aktivira manifestacijom Geneva Watch Days koja zvanično počinje 4. septembra.
Da li će veliki broj premijera u Americi biti dostupan po značajno višim cenama ili će diplomatija do tada učiniti svoje pokazaće naredne nedelje…