Pariz 1906. godine, prestonica u kojoj je belle époque sijala kroz kabaretske scene i osvetljene bulevare kojima su već tutnjali motori prvih Rolls-Royce automobila. U ateljeima mladih slikara rađala se avangarda, u noćnim salonima odzvanjala je muzika, a na Place Vendôme otvorena su vrata juvelirske kuće pod nazivom Van Cleef & Arpels. Zahvaljujući svom inovativnom pristupu, novo ime na sceni luksuznog aksesoara, sa prvom prodavnicom smeštenom tačno preko puta čuvenog hotela Ritz, menja pravila igre. Donosi nam ni manje, ni više nego poeziju pretočenu u veličanstvene kreacije nakita i ukrasnih detalja. Rođeni iz ljubavi i braka Estele Arpl (Estelle Arpels) i Alfreda van Klifa (Alfred Van Cleef), vođeni strašću i vizijom, nisu sledili trendove, oni su ih stvarali.
Slavni početak
Dvadesete godine donose uspon art décoa, a Van Cleef & Arpels odgovara hrabrim geometrijskim oblicima, kontrastima platine i oniksa, dijamanata i dragog kamenja i osvaja Grand prix na pariskoj izložbi umetnosti i dekoracije 1925. godine. U tridesetim, pod umetničkim vođstvom Rene Pisan (Renée Puissant), kuća razvija svoj vizuelni jezik i lansira inovacije. Među njima je najčuvenija Mystery Set, tehnika iz 1933. godine, majstorstvo koje i danas predstavlja nedostižan standard u visokom juvelirstvu.
Ni ratne godine nisu zaustavile njihov rast: u četrdesetima osvajaju Njujork motivima balerina i vila; pedesetih zrače raskošnim parurama od dijamanata koje poseduju imena poput Grace Kelly i Elizabeth Taylor.
Za Van Cleef & Arpels praćenje trendova nikada nije bilo dovoljno; njihova vizija je bila da oblikuju novi jezik luksuza. Zato i danas jedinstveni komadi sa ovim potpisom pripadaju kolekcijama brojnih aristokrata, kraljevskim porodica širom sveta, dok ih aktuelne holivudske zvezde i ljubitelji visokog juvelirstva biraju kao trajan izraz izvrsnosti na nekoliko nivoa.
Mystery Set: tamo gde dragulji lebde bez okvira
Jedna od najvećih izvrsnosti u svetu nakita dolazi sa potpisom Van Cleef & Arpels, pod nazivom Mystery Set. Patentirana 1933. godine, ova neprikosnovena tehnika omogućila je da dragulji zasijaju kao jedinstveno čisto polje boje, bez ijednog vidljivog komadića metala. Rubini, safiri ili smaragdi morali su biti savršeno upareni, precizno isečeni i uklopljeni u zlatne šine tanje od petine milimetra. Rezultat je efekat mozaika koji lebdi, neprekinut, kao da je sam kamen preuzeo oblik nakita.
Ali cena ovog savršenstva je vreme: za jedan prosečan komad majstorima je potrebno i preko 300 sati rada. Zato se godišnje napravi tek nekoliko Mystery Set kreacija. U početku se tehnika primenjivala samo na ravnim površinama, poput minaudière ženskih torbica (ukrasne kutijice koje zamenjuju klasičnu tašnu, a popularizovala ih je upravo kuća Van Cleef & Arpels), da bi se s vremenom osmelila i na zakrivljenim formama, donoseći iluziju pokreta i volumena.
Smaragdi su predstavljali poseban izazov, jer su njihova krhka struktura i neujednačena boja retko dopuštali ovakav način obrade. Safiri i rubini bili su pouzdaniji izbor. Tek devedesetih godina kuća je otišla korak dalje: dijamanti su ušli u Mystery Set, a 1990. repertoar je obogaćen i heksagonalno sečenim draguljima.
Balerine u dragom kamenju
U jeku Drugog svetskog rata, dok je Pariz bio obavijen neizvesnošću, Van Cleef & Arpels u Njujorku otkriva novu inspiraciju: balet. Luj Arpl (Louis Arpels) i njegov nećak Klod (Claude), bliski prijatelji koreografa Žorža Balanšina (George Balanchine), suosnivača Američke baletske škole, podstakli su ideju o broševima s motivima balerine, koji će postati legendarni u svetu aksesoara.
Prvi ples u dragom kamenju započeo je u radionici Džona Rubela (John Rubel), zlatara evropskog porekla koji je sarađivao sa Van Cleef & Arpelsom u Njujorku. Već 1941. nastaje čuveni broš Spanish Dancer, inspirisan flamenko plesačicom, kao uvod u seriju balerina, vila i plesačica koje će obeležiti istoriju kuće. Njihova lica oblikovana su dijamantima brušenim u rose cut starinskoj tehnici, gde fasete podsećaju na pupoljak ruže i daju mekši, nežniji sjaj od modernih briljanata. Suknje tih minijaturnih heroini, zaleđene u pokretu, sijale su u naborima od rubina, smaragda, tirkiza i drugih dragulja.
Male skulpture u dragom kamenju postale su instant hit u Njujorku, potpuno drugačije od svega što je kuća nudila pre rata.
Alhambra kolekcija: detelina kao talisman
Ako postoji jedan motiv neraskidivo vezan za nasleđe kuće Van Cleef & Arpels, onda je to detelina sa četiri lista. Kreirana 1968. godine, a nadahnuta kvatrefoil ornamentima – simetričnim oblicima u vidu četiri spojena lista, kakvi krase mavarske pločice palate Alhambra u Granadi, ubrzo je postala prepoznatljiv amblem koji se nosi za sreću.
Njena jednostavnost je zapravo obmana. Iza elegantnog obrisa krile su se decenije iskustva. Majstori su je oblikovali od bisera i sedefa, malahita, oniksa, pa čak i dragog kamenja poput dijamanata. Ipak, upravo je sedef ta jedinstvena esencija Alhambre: njegova svetlost daje motivima deteline auru svakodnevnog talismana.

Cadenas, sat u obliku katanca
Godine 1935. Van Cleef & Arpels predstavlja sat koji je pomerio granice između nakita i časovničarstva – Cadenas. Njegov zakošeni brojčanik bio je odgovor na društvena pravila tog doba, kada se smatralo neprimerenim da žena javno gleda na sat.

Sam oblik bio je podjednako avangardan: kućište ravnih linija prelazilo je u krivine nalik katancu, što je i bilo inspiracija za ime Cadenas (francuski, katanac ili karika lanca). Prvi modeli izrađeni su od zlata i ukrašeni dvostrukim zmijolikim lancem koji je služio kao narukvica. Bio je to spoj funkcionalnosti i estetike, industrijskog dizajna i luksuznog nakita.
Cadenas je kroz decenije menjao materijale, ali nikada suštinu. Jubilarna kolekcija iz 2015. zadržala je karakterističan nagib, dodala snežno postavljene dijamante ili ružičaste safire, kvarcni mehanizam i sigurniju kopču sa keramičkim kuglicama.
Zahvaljujući spoju funkcionalnosti i estetike Cadenas je ostao više od sata: smela, bezvremena ikona kuće Van Cleef & Arpels i dalje je nakit koji meri vreme.
Poetske komplikacije: kada mehanika postane priča
Mehanizmi koji stoje iza kolekcija Poetic Complications zahtevali su godine razvoja i najfiniju izradu.
U modelu Jour Nuit vreme se ne prikazuje kazaljkama, već pomoću dva diska koji se okreću tokom 24 sata: na jednom se pojavljuje sunce, na drugom mesec, i dok se smenjuju iznad brojčanika, stvaraju prizor dana koji iščezava i noći koja se rađa.

Kada je 2006. godine, povodom stogodišnjice kuće, brend predstavio kolekciju Poetic Complications, časovničarstvo je dobilo novu dimenziju, onu u kojoj mehanika ne služi samo preciznosti već i pripovedanju. Svaki model spaja savremene mehanizme iz ženevskih radionica sa umetničkim zanatima: emajliranjem, graviranjem, slikanjem u minijaturi, te radom sa Murano aventurin staklom. Rezultat nisu samo izuzetno lepi satovi već mini-pozornice na ručnom zglobu, koje vreme pretvaraju u priču.
Retrogradni moduli donose posebnu dinamiku: kazaljke, često u obliku leptira ili vilinske palice, ne kruže oko brojčanika, već klize po luku skale, a zatim se naglo vraćaju na početak, stvarajući iluziju večnog plesa. U složenim planetarijumima dragocene kuglice predstavljaju planete i kreću se baš onako kako se kreću i u svemiru, svaka sopstvenom putanjom i brzinom, pa sat postaje mali kosmos na zglobu. Na kraju, tu su i automaton mehanizmi koji na zahtev oživljavaju leptire ili zaljubljene figure; njihovi pokreti nisu samo ukras već i način da se sazna tačno vreme, ali i da funkcionalnost pretvore u čaroliju.
U svetu gde su komplikacije često demonstracija tehničke moći, Van Cleef & Arpels ih pretvara u izvor emocije. Poetic Complications nisu satovi koji samo mere sate i minute: oni beleže poljupce, godišnja doba, ritam zvezda. Njihova posebnost leži u tome što svaki potez zupčanika postaje trenutak kontemplacije, a vreme se pretvara u umetnost.
Nesvakidašnja vizija koja traje
Kada pogledamo unazad, od Pariza 1906. i prvih kreacija nadahnutih ljubavlju, vidimo da kuća Van Cleef & Arpels nije samo pratila vreme i trendove već je na sebi svojstven način tkala priče od zlata, dragog kamenja i jedinstvenih vizija. Sa Mystery Set tehnikom, broševima-balerinama, ikonama poput kolekcije Alhambra i smelim satom Cadenas, kuća je svetu pokazala da juvelirstvo nije ni majstorstvo, ni luksuz, ni lepota dizajna, već sasvim posebna vrsta umetnosti.
Danas, sa više od sto godina tradicije, Van Cleef & Arpels nosi nasleđe koje prevazilazi prolaznost trenda. Nova kolekcija to potvrđuje: raskoš aranžmana, slike inspirisane prirodom, igra svetlosti i forme, sve to pokazuje da kreativna vizija nije zastarela; jaka je i bogata, kao što je oduvek i bila.
Kada nakit postane poezija, on ne očarava samo oblikom i sjajem već i načinom na koji postaje tvoj talisman, jedinstven detalj koji nosi jednu priču.
Foto: Van Cleef & Arpels®


 
                                    


