12 / 04 / 24
- OGLAS -
1 na 1Omega Speedmaster vs Rolex Daytona

Omega Speedmaster vs Rolex Daytona

- Oglas -

Novembarski okršaj spojio je dve časovničarske ikone – Omegin Speedmaster i Rolexovu Daytonu. Narod bi to jednostavno rekao: udario junak na junaka. Zaista je tako, jer su u pitanju dva najpoznatija sportska hronografa u Swiss Made svetu, satovi koje gotovo svi kolekcionari žele da poseduju, što potvrđuju i liste čekanja…

Stigao je i taj trenutak! Na skener portala Satovi i nakit došla su dva švajcarska klasika i po mnogo čemu lidera u klasi hronografa. U pitanju su satovi Daytona i Speedmaster koji decenijama spajaju svet luksuza i sportske elegancije, pa u svakom novom izdanju pomeraju granice kvaliteta, performansi ali, na našu žalost, i cene. Ipak, Omegin i Rolexov znak uvek su pratile visoke tarife, što je i danas više nego ikada slučaj. Ali o tome ćemo na kraju ovog poređenja…

Kućište

Iako je Omegin klasik dostupan u dvocifrenom nizu izdanja, pažnju ćemo usmeriti na klasični steel on steel model prečnika 42 milimetra, s visinom koja se zadržala na sasvim korektnih 13,2 milimetra. Rastojanje između lugova je optimalno, pa distanca od 47,5 mm omogućuje da Speedmaster ne bude glomazan čak ni na nešto tanjim zglobovima.

Omega ambijentalna
Omega Seepdmaster Moonwatch Professional dosledno nastavlja tradiciju originalnog modela iz 1957.

Autentični Moonwatch stil je s uspehom prenet u novo doba, pa je najsavremeniji Speedmaster ostao veran originalnom konceptu. Poput izvorne verzije iz 1957. i aktuelni Speedmaster orijentisan je na sportu naklonjene korisnike koji ne žele nametljiv dizajn.

Ipak, Omegin dizajn se nikada nije odrekao elegantne strane pa se i popularni „gospodar brzine“ lako može kombinovati s formalnijim komadima garderobe, poput košulja ili džempera… Tome doprinosi i aluminijumski insert bezela. Pozadina reference 310.30.42.50.01.001 nije transparenta, iako Omega u repertoaru ima i takve, modernije verzije. Poklopac klasičnog kućišta takođe je od robustnog čelika i ukrašen nostalgičnim Seahorse motivom. Međutim, Omega je na određeni način podbacila na terenu vodootpornosti jer Speedmaster u ličnoj karti ima WR od 50 metara.

Speedmasteru je na crtu izašao sasvim sigurno najpopularniji, najpoželjniji, najkopiraniji i najtraženiji hronograf našeg vremena – Rolexova Daytona koja se od 1963. preporučuje kao savršeni sat za ljubitelje sportskih automobila. U aktuelnoj generaciji Daytona nosi kućište nešto manjih dimenzija, makar u poređenju s Omegom. Hronograf sa znakom krune ima prečnik od 40 milimetara, što je prema današnjim standardima verovatno zlatna sredina, i visinu od 11,9 mm.

Rolex prednji kadar
Najtraženiji sportski Rolex u crnom izdanju sat je koji nudi savršen spoj nasleđa, imidža, funkcionalnosti i performansi

Daytona je poput Speedyja dostupna i u zlatu (čak i u platini!) ali ćemo ovom prilikom upoznati referencu 126500LN, što je oznaka za Oystersteel kućište, narukvicu i crni cifer. Tako će i poređenje biti realnije, jer oba modela koriste čelik, dele crnu boju brojčanika i komplikaciju hronografa…Dizajnerski, kućište je klasično što se od Rolexa uvek i očekuje. Za razliku od Speedmastera sjajna monoblok korona je na prvi pogled vidljivija i izraženija. Opšti utisak je moderniji i savremeniji… Bezel je od Cerachrom keramike, materijala koji isporučuje vrhunsku otpornost. Pozadina je čvrsta i jednostavna – bez ukrasa i gravura – pa je iz te perspektive Omega objektivno u blagoj prednosti jer je mnogo veća pažnja posvećena poklopcu. Ipak, Rolex uzvraća udarac po pitanju vodootpornosti koja iznosi 100 metara i omogućuje veću svestranost.

Kućište i dimenzije Omega Speedmaster Moonwatch Professional 42 x 13.2 mm;
Rolex Cosmograph Daytona 40 x 12.4 mm

Brojčanik

U najzastupljenijoj referenci Speedmaster čelično kućište spaja s neprolaznim mat crnim brojčanikom koji je prekriven hesalite staklom. Klasičan je i trostruki raspored brojčanika, a Omega i dalje igra na kartu suptilnog monohromatskog prikaza. Satni i minutni indeksi su svedeni i jasno definisani pa je očitavanje vremena u svim prilikama instinktivno i trenutno.

Omega brojcanik
Omegin Speedmaster nudi suzdržan stil brojčanika, koji je orijentisan na jednostavno očitavanje

Rolex, takođe, u rukavu ima i klasičnu black verziju,  koja je, sasvim sigurno, „mala crna haljina“ u okviru porodice Daytona. Satni indeksi su diskretni ali vidljivi, dok su podbrojčanici uokvireni belim rubom što mnogo brže skreće pažnju na hronografske funkcije. Daytona u priču uvodi i dašak boje, za šta je zadužen kontrastni crveni prikaz čuvenog imena. Tu je i Chromalight, sjaj i ispomoć u uslovima slabijeg osvetljenja. U zbiru, Rolex Daytona ostavlja efektniji utisak, dok će Speedmaster odabrati diskretnija publika.

Rolex Daytona brojcanik
Ciferblat modela Cosmograph Daytona ostavlja efektniji utisak. Za to su zaduženi uokvireni podbrojčanici i crveni detalji

Mehanizam

Osim višedecenijskom tradicijom Omega renome u časovničarskim krugovima brani i manufakturnim mehanizmom koji je spreman za duel sa svima! Ovom prilikom švajcarska kuća u 42-milimetarsko kućište postavlja Co-Axial Master Chronometer Calibre 3861, mehanizam impresivne konstrukcije.

U opisu Omega navodi da je reč o hronografskom mehanizmu s ručnim navijanjem i koaksijalnim sistemom. U pitanju je sertifikovani hronometar, odobren od strane METAS-a. Osim vanserijske tačnosti, kalibar je otporan na uticaje magnetskih polja do 15.000 gausa, dok je rezerva snage tek korektna – 50 časova. Utisak je da Omega može (i mora) više. Završna obrada promoviše sloj rodijuma, dok su mostovi pedantno ukrašeni ravnim ženevskim talasima.

Omega mehanizam
Složena konstrukcija mehanizma 3861 spaja vrhunsku preciznost i autonomiju rada od 50 časova

Prema očekivanjima Rolex nije ništa manje dominantan, jer su prošli dani kada je Daytone pokretao rivalski Zenith mehanizam. Za precizan rad aktuelne Daytone zadužen je kalibar 4131, čija tačnost ispunjava standarde u okviru ±2 sekunde dnevno. Konstrukcija je poznata, pa Daytona nastupa s dvosmernim Perpetual rotorom, moćnom Parachrom oprugom i nizom drugih patenata…Kao krunu složene konstrukcije Rolexov hronograf ima trodnevnu autonomiju rada, što je značajno duži period nego kod Omege. Rolex ističe COSC standarde, a tu je i dodatno interno testiranje koje prvoklasni kvalitet podiže na još viši nivo.

Rolex Daytona mehanizam
Rolex nudi dominantnije karakteristike, pogotovo na terenu autonomije. Kalibar 4131 ima trodnevnu rezervu rada
Mehanizam Speedmaster Moonwatch Professional Omega 3861;
Rolex Cosmograph Daytona Caliber 4131

Narukvica

Speedmaster je majstor svestranosti pa se u dizajn kućišta podjednako skladno uklapaju i standardna čelična narukvica, i ležerni kaiševi. Omegi savršeno pristaje NATO tkanina, sportska guma kao i niz kožnih kaiševa. Svestranosti doprinosi i rastojanje lugova od 20 mm što otvara vrata bezgraničnih stilskih opcija.Ipak, akcenat je na petodelnoj narukvici sastavljenoj od sitnih linkova, omaž dizajnu koji je prethodnih decenija položio najteži test, test vremena.

Omega prednji kadar
Speedy je povezan na petodelnu narukvicu koja je dizajnirana u retro maniru

Daytona je povezana na poznatu i voljenu Oyster narukvicu od čelika. Sastavljena od tri linka Oystersteel narukvica je čvrsta i fleksibilna, pa je već dugo simbol konstrukcije koja je na korak do savršenstva. Kao dodatak, Rolex dominaciju potvrđuje Oysterlock kopčom opremljenom Easylink sistemom produžetka od 5 mm. Centralni likovi su polirani, pa u kontaktu sa sunčevim zracima narukvica ostavlja veoma lep utisak.

Epilog je da Rolexova čelična narukvica ostvaruje blagu prednost. Iako je dizajn stvar ukusa, na terenu tehnologije i mogućnosti koje narukvica pruža jasno je da Rolex nudi više. Opet, Omegi bolje leže kožni kaiševi i NATO tkanine, što nije slučaj s Daytonom koja najbolje izgleda s Oyster narukvicom.

Narukvica/kaiš Speedmaster Moonwatch Professional petodelna narukvica;
Rolex Cosmograph Daytona trodelna narukvica

Čekanje se (ne) isplati?

Ulogu sudije prepustićemo vama, jer je pobednika veoma teško proglasiti… U teoriji, na papiru Daytona ipak nudi više naprednijih rešenja, patenata. Ne treba zaboraviti ni otpornost, ali ni moćnije performanse 4131 mehanizma. Sve to prati i besprekoran imidž, potvrđen na najzahtevnijim trkama širom sveta. No, sreću kvari  „stara srpska reč“ hype… zbog koje je kupovina nove, pogotovo Oystersteel Daytone, gotovo nemoguća misija jer su liste čekanja nepregledne pa će proći i godine pre nego što je ugledate na ruci. Cena je od ove sezone  značajno viša: za Daytonu u čeliku potrebno je (u salonu) izdvojiti velikih 14.950 evra. Ako nekim slučajem dođete u priliku da u zvaničnom butiku kupite Daytonu, računajte i na zrno utehe, a to je manji pad cene – kategorija u kojoj Rolex nema rivale.

S druge strane diskretna Omega i dalje je dovoljno ekskluzivna da ne bude čest prizor, pogotovo na našim prostorima. Opet, ne možemo zanemariti cenu, jer je Speedmaster značajno jeftinija premijum opcija i cenom ne ulazi na teritoriju petocifrenih brojeva.

Po salonskoj ceni od 7.600 evra Speedy nudi mnogo horološkog nasleđa uz koje dolaze začini savremene tehnologije, poput prvoklasnog mehanizma. Kao dodatak, Omega je sat s istorijskom pričom – The First Watch Worn on the Moon – čime se niko drugi ne može pohvaliti. A to je ono što nema cenu. Omega poentira i dostupnošću, Speedmaster je zapravo moguće kupiti bez preteranog čekanja, što je poslednjih godina postalo veliki argument, pogotovo ako vam strpljenje nije na listi aduta.

Cena Speedmaster Moonwatch Professional 7.600 evra;
Rolex Cosmograph Daytona 14.950 evra

Pročitajte još

- Oglas -

Pratite nas

- Oglas -
- Oglas -

Upoznajte se sa našim štampanim izdanjima

Vreme je da i vi saznate kako funkcionišu najsloženiji mehanizmi koje je ljudski rod izumeo. Sve tajne visokog časovničarstva, ali i brojni noviteti i zanimljivosti iz sveta satova i nakita u svakom broju naših izdanja Satovi i nakit i Katalog satova.

- Oglas -