x
Newsletter prijava

Primajte najnovije vesti iz sveta satova i nakita!

Satoviinakit.rs - za prave ljubitelje satova i nakita

Gadžeti za ljubitelje nebeskih visina TEMA NEDELJE

Gadžeti za ljubitelje nebeskih visina

Današnje modele možemo prepoznati po natprosečnoj veličini, crnom brojčaniku, velikim belim brojevima – takvi su izvorno bili da bi se funkcije časovnika lako čitale

OBJAVLJENO: 10.05.2018

» Podeli na Facebooku

VEZANE SLIKE

Charles Lindbergh Longines Speedmaster u misiji Apolla 13 u aprilu 1970 Legendarni Navitimer iz 1952

Piše dr Vesna Lovrić Plantić 

Po narudžbini plejboja i pionira letenja Albera Santosa–Dimona, koji se žalio kako mu je nezgodno da koristi džepni sat dok su mu ruke zauzete upravljačkim komandama aviona, prijatelj Luj Kartje mu je 1904. napravio ručni časovnik s posebno izrađenim kućištem. On se smatra prvim pilotskim satom, iako je izgledao više kao modni detalj nego multifunkcionalni predmet kakav je kasnije postao. Cartier je u saradnji s proizvođačem mehanizama Edmondom Jaegerom uspostavio masovnu proizvodnju Santos satova koji su lansirani 1911. godine; oni su mogli da se koriste za nekoliko funkcija koje bi trebalo da ima svaki pilotski sat – proračunavanje potrošnje goriva, brzine, kapaciteta uzgona, za navigaciju i, naravno, za merenje vremena.

Godine 1909. sa Zenithom na ruci, Luj Blerio je za četrdesetak minuta preleteo Lamanš od Kalea do Dovera leteći na visini od 50 do 100 metara. Sat je imao predimenzionirane arapske svetleće brojeve i svetleće kazaljke, veliku krunicu koja je mogla da se okreće i s rukavicama na rukama, bimetalnu antimagnetnu nemirnicu i kućište koje je bilo moguće pričvrstiti za instrumentalnu tablu. Otac avijacije, kako su prozvali Blerioa, izjavio je: „Vrlo sam zadovoljan satom kompanije Zenith koji obično koristim i mogu od srca da ga preporučim svima koji traže preciznost“. To je jedan od prvih marketinških istupa u kojima se promoviše neki brend. Međutim, kao što je često slučaj, ratovi su i u razvoju pilotskih satova odigrali ključnu ulogu. Naime, budući da su se već u Prvom svetskom ratu koristili avioni za borbeno delovanje, trebalo je imati precizne merače kao pomoć u navigaciji i sinhronizaciji napada. Britanski piloti su u tu svrhu koristili Doxine džepne satove Mark IV.A (1914) i Mark V (1916). Oni su imali dugačak vrat krunice da bi mogli da se umetnu u instrumentalnu tablu, pa su dobili popularni naziv „kokpit-satovi“. Na donjoj strani bila je urezana strelica i slovo A iznad nje. Prvi modeli nisu imali svetleće kazaljke koje bi omogućavale korišćenje sata noću, ali je tokom rata i taj problem rešen. Model Mark V osim Doxe proizvodili su i Omega, Zenith i Electa. 
 
Više u časopisu Satovi i nakit broj 18, zima 2015.


OSTALE TEME NEDELJE
  • Legendarni hronografski kalibri TEMA NEDELJE

    Legendarni hronografski kalibri

    Predstavljamo neke od sjajnih kalibara koji su obeležili noviju istoriju časovničarstva, često skriveni iza slavnih modela još slavnijih ...

    OBJAVLJENO: 28.05.2018
  • Bulovina posveta istorijskom nasleđu TEMA NEDELJE

    Bulovina posveta istorijskom nasleđu

    Special Edition Lunar Pilot Chronograph i Chronograph C Special Edition su satovi iz nove Bulovine kolekcije Archive Series inspirisane istorijskim modelima.

    OBJAVLJENO: 22.05.2018
  • Satovi s providnim poklopcem TEMA NEDELJE

    Satovi s providnim poklopcem

    Kod prepoznavanja mehanizma – da li je reč o originalu ili o falsifikatu - stručnjak ne mora da otvara sat već razliku može da uoči gledajući kroz ...

    OBJAVLJENO: 27.04.2018





Pretplatite se!

Pretplatite se!

Godišnja pretplata na časopis Satovi i nakit iznosi 580 dinara, a pretplata na Katalog satova 990 dinara. Ukupna cena za obe pretplate sa uračunatim troškovima dostave je 1570 dinara.